13 Mart 2009 Cuma

"Bir karıncanın doğal olmayan bir yöntemle ölme olasılığı ile bir insana piyango ve benzeri oyunlardan büyük ikramiye çıkma olasılığı arasındaki bağ"

Dünyada bir karınca neyse (yani boyut,ebat olarak, cüsse, yer kapladığı alan olarak) evrene göre de insan öyledir. karıncalar sayıca daha çoktur ama yukarıda bahsettiğim mantıktan yola çıkarak insanı da sayıca az bulmayarak bu ender rastlanan, mukaddes başlığı takdirlerinize sunuyorum.

"Bir karıncanın doğal olmayan bir yöntemle ölme olasılığı ile bir insana piyango ve benzeri oyunlardan büyük ikramiye çıkma olasılığı arasındaki bağ."

Bilindiği gibi ülkemizde her hafta, bir insana gerçekten çok fazla gelebilecek bir meblağ para ya veriliyor ya da kimse şanslı numaraları bilemiyor da ertesi hafta bilen alıyor.

Karıncaların, o kadar çok olmalarına rağmen bana kalırsa doğal olmayan ölme olasılığı, bizim şans oyunları oynayıp da kazanabilme ihtimalimizden az. Neden? Bir düşünelim.

Karınca her canlı gibi içgüdüsel yaşamaya programlıdır. Onun yaşam anlamı, nedeni, sonucu hayatını idame ettirmektir. Tabii süper istikrarlı çalışkanlığıyla tüm insanlık için vazgeçilmez bir örnek olmuştur. konumuza dönelim. karınca ölmemek için yaşar. (gerçi buradan biz de ikramiyeyi tutturmak için yaşarsak tutturacağımız denklemini kurabiliriz ama sırası değil herhalde).

Durum böyle olunca sanırım artık bir hesap yapma zamanı geldi.

Bir şans oyununu oynayan insanların olduğu coğrafyadaki karınca sayısını bilen var mı? Peki tahmin eden var mı? Ben kabaca bir tahmin yürüteceğim ve umarım kabul görürü bir tahmin olur bu.

1 insan = 1000 karınca dersek;
1.000.000.000 insanın yaşadığı bir kentte ( kent diyelim çünkü kırsal alandaki köylü karıncaları hesaba katarsak işin içinden Cahit ARF bile çıkamaz) 10.000.000.000 karınca olur deriz.

1 milyon insanın %25'i şans oyunu oynasa bu da 250.000 kişi demektir, tabii tüm ülkede toplamda 15-20 milyon insan oynamıştır bu oyunu ve 20 milyon insan = karınca sayısı 200.000.000.000 olur mu, olur.

200.000.000.000 karıncadan bir haftada ölen karınca sayısının oranını tahmin eden var mı? Yine ben sallıyorum o zaman; en fazla %0.01-%0.05 arasındadır. O da sen-ben basarsak ya da çocuklar meraklarından oynarken öldürürlerse. Böceklerin birbirini yeme sirkilasyonunun veya doğal etkenlerin bu ölme oranını arttırmayacağını düşünüyorum.

Sonuçta %0.01 bile 20.000.000 ediyor ki (gerçi yine çok fazla çıktı,oran daha düşük olmalıydı) bu kadar çok karıncada bu kadar az karınca ölürken; bu kadar az şans oyunu oynayanlar arasında neden çok talihli çıkmıyor?

Buna bir cevap istiyorum.

Hiç yorum yok: